Det du kaller trøtthet er ofte noe annet
Klokken er halv tre. Du har vært i møter siden ni. Du kjenner den der tyngden bak øynene og tenker, jeg er sliten.
Kanskje. Men det er verdt å spørre om det stemmer.
En annen form for utmattelse
Det jeg ofte ser hos ledere og beslutningstakere, er en annen form for utmattelse. Den som kommer av å aldri lande. Av å hele dagen skifte mellom oppgaver, samtaler, innbokser og beslutninger, uten at nervesystemet får et eneste øyeblikk til å fullføre en syklus.
Nervesystemregulering er kroppens evne til å bevege seg mellom aktivering og ro, slik at den faktisk får fullført de fysiologiske syklusene den er bygget for. Bessel van der Kolk, psykiater og en av de ledende forskerne på traumer og nervesystemet, beskriver dette i boken [The Body Keeps the Score](https://www.besselvanderkolk.com/the-body-keeps-the-score).
Det er en annen form for belastning enn vanlig fysisk trøtthet. Den løses ikke av kaffe, og sjelden av en tidlig leggetid heller.
«Det som føles som trøtthet, er ofte uregulert aktivering. Nervesystemet som ikke har fått koble ned.»
Bessel van der Kolk, som har forsket på stress og nervesystemet i flere tiår, beskriver kroppen som et system som hele tiden forsøker å finne tilbake til regulering. Når vi aldri gir den muligheten, akkumuleres spenningen.
Forskjellen ligger i regulering
Forskjellen mellom å sove seg frisk og å stå opp akkurat like sliten som du la deg, handler ofte om dette.
Kroppen restituerer når den føler seg trygg nok til å slippe ned. Å stoppe opp er begynnelsen.